EMB bloedtest

EMB bloedtest

Bloedtesten in de reguliere zorg kan bloedarmoede, ijzertekort en bepaalde infecties aan het licht brengen. Maar uit het bloed kan véél meer informatie gehaald worden! Een geheel andere (holistische) benadering van een bloedonderzoek kan belastingen én energetische belastingen aantonen. De EMB test kan dit. Een EMB test kan zeer waardevol zijn voor de start van een behandeling. Meten = weten. Aan de hand van dit onderzoek kunnen we nog beter een advies op maat maken!

EMB test: Energetische morfologische bloedtest

Welke verstoringen van het lichaam kunnen er o.a. worden aangetoond met deze test?

  • Vrije radicaal belasting
  • Leverbelasting
  • Darmverstoring
  • Parasiet- en schimmelbelasting
  • Adrenale Status (stress, bijnieren, cortisol etc.)
  • pH balans (zuurtegraad van je lichaam)
  • B12/foliumzuur-status (vaak tekorten)
  • Vitaminenpanel (denk aan vitamine D tekort, vitamine A, etc.)
  • Mineralenpanel (denk aan magnesiumtekort of zinktekort,etc.)
  • Spoorelementenpanel (denk aan een tekort aan jodium, koper, etc.)
  • Toxische belasting (te veel gifstoffen in je lichaam)
  • Virale belasting (virus wat zorgt voor vermoeidheid bijvoorbeeld)
  • Bacteriële belasting
  • Acupunctuur punten
  • Andere blokkades 
  • Voedselintoleranties 

Tevens worden andere reguliere waardes gemeten en geanalyseerd zoals:

  • Trombocyten (aantal bloedplaatjes)
  • Rode bloedcellen (erytrocyten)
  • Witte bloedcellen (leukocyten)
  • Hemoglobine (Hb, ijzer)
  • Hematocriet (Ht)
  • Mean Corpuscular Volume (MCV)
  • Mean Corpuscular Hemoglobin Concentration (MCHC)

Wil je een EMB test laten doen? Of wil je meer weten? Neem dan contact met ons op!

Goed om te weten dat een EMB test altijd overdag moet worden afgenomen omdat de test dezelfde dat nog op de post moet!

De test kan op alle locaties worden afgenomen. Daphne en Anouk zijn EMB specialisten.

Kosten: 165 euro voor bestaande klanten. Ben je nieuw in de praktijk? Dan zijn de kosten 185 euro (we moeten dan een langer consult plannen om je extra vragen te stellen)

De kosten zijn opgebouwd uit: 1 afname consult, de test en het lab, 1 consult om de uitslag te bespreken + voedingsadvies op maat.

Lekker eten op vakantie

Lekker eten op vakantie

De vakantie is in onze regio al een paar weken bezig. We zijn aan het genieten van het lekkere weer in binnen of buitenland. We ruimen huizen leeg of we liggen te relaxen aan de waterkant.

 

Eten en gezelligheid

De zomervakantie is een tijd dat we willen ontspannen, niks willen, even niks moeten. Vooral het moeten is iets wat we los willen laten. Dit betekent ook het moeten opletten wat we eten. Maar dit moet helemaal geen probleem zijn.
We worden altijd wel in de verleiding gebracht als we de deur uitlopen. Gezelligheid brengt nou eenmaal eten en drinken met zich mee. Dit zien we in elke cultuur, dus het maakt niet uit waar jouw vakantiebestemming zich bevindt, overal is er eten. En dat hoeft dus ook geen probleem te zijn, want we moeten toch eten… Maar welke keuzes we hiervoor maken is weer een ander verhaal.

Eten op vakantie

Of je nu op de camping zit in Frankrijk of in een all inclusive in Turkije. Je moet toch al keuzes maken. Nu zal het op de camping iets makkelijker zijn want hier maak je de keuze al eerder op de dag als je boodschappen gaat doen en niet met een hongerige maag in de rij voor het buffet. Maar dan toch. Er staan een paar maaltijden vast op vakantie en dat is je ontbijt en je diner. Hoe laat je deze hebt zal verschillen maar deze maaltijden staan vast. Alles ertussen kan variëren tot en met.

Slimme keuze

Maar wat zijn dan slimme keuzes om te nemen. Allereerst een tip, want je verbranding ligt het hoogste in de ochtend dus zorg dat je in de ochtend je uitgebreidste maaltijd van de dag hebt.

Tips
  • Bij verse broodjes ,dit zal hoogst waarschijnlijk wit zijn dus wel op je vezelinname letten gedurende de dag). Sommige van onze cliënten nemen lekker zelf vezelcrackers mee op vakantie, om te zorgen dat de inname niet volledig hoeft af te wijken van normaliter. Ook met de reden om de stoelgang goed te behouden en natuurlijk om gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen. Maar deze dan royaal beleggen. Neem een stukje stokbrood en beleg met Franse kaas of Italiaanse worst.
    Neem bij je broodmaaltijd ook wat olijven, tomaat, komkommer, stukje kaas.
  • Houd je niet van brood dan kan je overal in het buitenland ook zuivel zoals yoghurt kopen. Let er wel op dat dit naturel is, veel landen houden er van om er een fruitsmaakje aan toe te voegen. In Frankrijk zie je vaak de kleine fruityoghurtjes, deze staan stijf van de suiker dus liever niet nemen. Voeg hier gebroken lijnzaad aan toe, neem dit zelf mee van thuis, voeg er nog wat noten aan toe.
  • Een maaltijd bestaande uit één of twee eitjes (scrambled bijvoorbeeld) met plakjes worst of kaas, olijven en tomaat met olijfolie is ook een heerlijke variant.
  • Eet je fruit. In warme oorden is er fruit in overvloed. Zorg ervoor dat je fruit eet en niet drinkt. Bij dranken heb je een overschot aan fruit in één keer, dit vult nagenoeg niet. Eet dus liever een sinaasappel.

Onderweg

Na het ontbijt gaan we vaak op pad, zorg dat je altijd wat van eten bij je hebt. Je weet niet waar je beland en of daar eten is of niet. Dus neem altijd een zak met noten mee in je tas/rugzak, neem altijd iets van fruit mee of groenten. Dat betekent wel dat je altijd iets van zakjes/bakjes bij je moet hebben. Maar onvoorbereid op pad gaan kan er ook voor zorgen dat je opeens bij de McDonalds naar binnen moet omdat je vergaat van de trek. Als je actief bent kan je ook een bar meenemen, denk aan een Nakdbar. Dit natuurlijk niet als je lekker op het strand ligt, want dan krijgt je lichaam een boost van suikers binnen. Lunchen wordt vaak op locatie gedaan: op het strand eten, bij een restaurant in het dorpje, iets op de hand kopen als je een marktje overloopt. Laat dit aan het moment over. Zit je all inclusive dan is dit een mooi moment voor een salade of een vlees/vis gerecht met groenten erbij.

De volgende maaltijd is dan het avondmaal. Dit is weer een moment waar de keuze reuze is. Je verbranding ligt in de avond lager dus zorg ervoor dat je nu niet zwaar gaat tafelen. Is vanavond paella avond, dat kan zeker natuurlijk. Probeer dan nog een licht bijgerecht in de vorm van groenten erbij te nemen. Hetzelfde geldt ook voor pizza of pasta, met een bijgerecht zoals een salade kan je de maaltijd wat lichter maken.

What about snacks?

Alles op het gebied van zoet, crêpes, churros, gelato, baklava en noem het allemaal maar op. “Het is vakantie” vinden wij geen reden. “het is lekker” ja dat is de reden… maar elke dag past helaas niet op het menu, om de dag is een prachtig streven om deze lekkernijen zo in je dag terug te laten komen. Ben jij nu extreem actief op vakantie dan kan je het op het gebied van calorieën prima hebben om elke dag te eten, gezond is natuurlijk iets anders. Gezond snacken kan ook gewoon op vakantie want olijven, noten, gedroogd vlees, verse vis als snack, denk aan anti pasti of tapas kan prima!

Wij hopen dat jullie met deze tips lekker op vakantie kunnen. Met een klein beetje aandacht voor je voeding kan je zonder zorgen en zonder vakantiekilo’s terugkeren.

Vacature!!

Vacature!!

Vacature!

Vanwege aanhoudende drukte in de praktijk en het uitbreiden van onze locaties zijn wij op zoek naar een enthousiaste diëtist die ons team komt versterken!

Wie zoeken wij?

Ben jij een enthousiaste, zelfstandige en ondernemende diëtist? Kun jij ‘out of the box’ denken en vind je het een uitdaging om kansen te creëren als diëtist? Is het jouw passie om cliënten bewust te maken, te motiveren en te coachen in gedragsverandering? Ben je een harde werker en flexibel inzetbaar, dan zijn wij op zoek naar jou!

Wij zoeken een ondernemende diëtist die:

  • Een diploma HBO opleiding Voeding en Diëtetiek heeft;
  • Ingeschreven staat bij het Kwaliteitsregister Paramedici en je hebt de status kwaliteit geregistreerd;
  • Ervaring heeft als diëtist in de eerste lijn en met het toepassen van motiverende gespreksvoering (is een pré);
  • Affiniteit heeft met orthomoleculaire diëtetiek;
  • Bekend is met verschillende koolhydraatarme diëten, wij werken onder andere met de GOK-methode;
  • Bereid is om te werken met social media, en foldermateriaal/informatiebladen te ontwikkelen;
  • Flexibel is qua werkdagen en bereid is om avondspreekuur te doen;
  • Ervaring heeft met Evry (is een pré);
  • Woonachtig is in regio Nijmegen-Arnhem en beschikt over eigen vervoer.

Jouw taken:

  • Het houden van spreekuren;
  • Het verzorgen van de administratieve afhandeling van het spreekuur zoals het rapporteren aan de verwijzer, het maken van voorbeelddagmenu’s enz.;
  • Het uitbreiden en promoten van onze locaties;
  • Het verzorgen en opzetten van voedingsvoorlichtingen;
  • Het uitvoeren van externe werkzaamheden zoals receptuurontwikkeling en begeleiden bij workshops;
  • Ook het bijdragen aan onze social media accounts behoort tot je taken.

Persoonlijke kwaliteiten

  • Uitstekend communicatief onderlegd;
  • Enthousiast, motiverend, representatief en spontaan met empathisch vermogen;
  • Je bent ondernemend, kan zelfstandig werken en toont initiatief;
  • Je bent positief ingesteld, je denkt in mogelijkheden en oplossingen;
  • Je kan goed (tussen de regels door) luisteren, je bent niet oordelend, maar ruimdenkend;
  • Je kunt out of the box denken.

Wat bieden wij?

  • Goede arbeidsvoorwaarden met ruimte voor scholing;
  • Mogelijkheid tot uitbreiding van uren;
  • Flexibiliteit in werktijden;
  • Een enthousiast team met gespecialiseerde collega’s.

Je start met een 0-uren contract. Het doel is om het spreekuur op verschillende locaties uit te breiden. Afhankelijk van het succes van deze spreekuren neemt je aantal (vaste) uren per week toe. De werktijden worden in overleg bepaald.

Meer informatie?

Voor vragen of meer informatie kun je contact opnemen met Anouk de Veen via 06 – 8354 6339 of via email: anouk@dietist-lavitasana.nl

Interesse?

Herken jij jezelf in bovenstaande omschrijving? Stuur dan vóór 1 augustus 2019 een motivatiebrief met CV naar anouk@dietist-lavitasana.nl

Te veel zout

Te veel zout

De zoutinname van de gemiddelde Nederlander ligt op ongeveer 9 tot 10 gram per dag, echter de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van zout ligt op 6 gram per persoon. Eigenlijk heeft ons lichaam genoeg aan 1 tot 3 gram zout per dag. Conclusie.. we eten dus teveel zout!

In de supermarkt ontkomen we er nagenoeg niet aan. De schappen staan vol met producten die bewerkt zijn, geconserveerd zijn of gewoon op smaak gebracht zijn met zout. De voedingsindustrie voegt het steeds vaker toe om een goede smaak te creëren maar denkt hierbij niet na over de gezondheidsproblemen die het met zich meebrengt.

Teveel zout is niet goed voor het lichaam, het kan de bloeddruk verhogen waardoor er meer risico bestaat op hart- en vaatziekten en bijvoorbeeld ook nier- schade. Nierpatiënten mogen bijvoorbeeld maar weinig zout eten. De nieren verliezen hun filterfunctie die ons lichaam reinigen door middel van uitscheiden van urine. Door de functie van zout om vocht vast te houden stijgt het vochtpeil in het bloed waardoor hoge bloeddruk ontstaat.

Men vergeet vaak dat zij zelf ook nog het nodige zout toevoegen, vaak zonder enig benul en omdat van thuis uit altijd met zout is gekookt en daarom niet beter weet. Ook wordt het niet afgewogen maar wordt er vaak een klein handje uit een grote pot zout gepakt, zo valt niet te achterhalen hoeveel zout je nou daadwerkelijk binnen krijgt.

Voorbeeld

Een voorbeeld is soep uit blik of pak, deze bevatten per kom 2 tot 2,5 gram zout. Of een diepvriespizza, deze bevat gemiddeld 4 tot 4,5 gram zout. Zo zie je maar hoe snel je al aan die 6 gram komt zonder er nog iets extra’s aan toe te voegen.

Bewuster omgaan met zout is daarom verstandig, probeer het zelf zo min mogelijk toe te voegen aan de maaltijd.

Deze tips helpen je om minder zout te eten:

  • Geef jezelf tijd om te wennen aan de smaak. Als je gewend bent om zout te eten dan zal je moeten wennen aan de smaak zonder zout.
  • Kies voor onbewerkte voedingsmiddelen, maak bijvoorbeeld zelf je pastasaus, je dressing.
  • Voeg zelf geen zout toe maar maak gebruik van kruiden, specerijen en smaakmakers zoals ui en knoflook. Een handige plant voor in de tuin is bijvoorbeeld Lavas (maggiplant) voeg dit toe aan de maaltijd, deze geeft een kruidige smaak af.
  • Eet minder broodmaaltijden met hartig beleg. Dan gaat het niet over drie of vier sneetjes brood maar meer. In brood zit zout toegevoegd (dit moet ook vanwege jodium) maar vaak gaan er dan ook zoute producten op zoals: vleeswaren, gerookte vis, kant en klare humus etc.
  • Natriumbeperkte variant. Van veel smaakmakers is ook een natriumbeperkte variant te koop. Vraag ernaar bij grote supermarkten of reformzaken. Natriumbeperkte smaakmakers bevatten vaak wel kalium. Kijk op het etiket. Kalium staat ook wel vermeld als kaliumchloride of E508. Heb je een kaliumbeperking, dan zijn deze natriumbeperkte smaakmakers geen geschikt alternatief.

 

 

Lezen van lichaamssamenstelling

Lezen van lichaamssamenstelling

Een paar weken geleden waren wij op een congres van Powerslim.

Hierbij was er een vriendelijke man die iets kwam vertellen over BIA impedantie meters. Je weet wel die apparaten waar je met je blote voeten op moet staan, soms zelfs handvatten moet vasthouden om zo de samenstelling van je lichaam aan te geven. En na een avondje hard te hebben gesport geeft dit prachtige apparaat dan aan dat je o,4kg in spiermassa bent afgevallen, je spiermassa is toegenomen en de vochthuishouding is ook nog eens verbeterd. Nou als dat geen topresultaat is dan weet ik het ook niet meer.

Of toch niet?

Nou toch niet kunnen we je vertellen. Het zijn echt super leuke apparaten, veel bedrijven werken hiermee. En we zien dat cliënten ook best veel waarde hechten aan de uitkomsten.

Toch werkt onze praktijk niet met deze apparaten. Waarom niet?

Nou om al een paar punten op te noemen:

  •  Je moet deze meting altijd onder dezelfde omstandigheden doen. Dus als je altijd je meting om 20 uur ’s avonds hebt dan moet dit ook altijd zo zijn.
  • Om je rustmetabolisme te meten (dat kan dit apparaat dus ook, dit betekend wat je verbruikt in complete rust als je lichaam niks anders hoeft te doen dan te ademen), hiervoor moet je zelf ook in rust zijn. Dit betekend dus dat je niet niet na een lesje spinning of wanneer je net van de fiets afkomt. Doe je dit niet (en er wordt wel ongeveer 5 minuten rust gevraagd, denk dan aan plat liggen)dan zal er een getal uitkomen dat niet representatief is.
  • Er moet geen extra vocht in je lichaam zitten. Dit betekend niet alleen de blaas legen, maar ook de inhoud die je in je maag hebt zitten. Dit betekend dat je eigenlijk dus nuchter moet zijn. Ongeveer 8 uur niet gegeten of gedronken hebben. Is je maag gevuld dan kan je lichaam dit niet van de massa onderscheiden en lees deze als vetmassa.
  • Geen metaal in of aan je lichaam. Piercings en armbanden of horloges kunnen storen in de meting. En absoluut geen pacemaker, er wordt namelijk een stroomschootje door je lichaam gestuurd, hier kan een pacemaker door van slag raken. En dat hebben we liever niet op ons geweten.
  • And last but not least er zit een heel verschil in deze apparaten. De stroomstoot zal altijd de weg van de kortste weerstand kiezen. Als je dus met blote voeten op de weegschaal staat en je hoeft niet je handen nog ergens op te leggen dan zal de stroomstoot in één been door je lichaam gevoerd worden om via je andere been weer terug te komen. Een bovenlichaam wordt hier niet gemeten. De meting heeft dan weinig meerwaarde.

 Daphne heeft deze metingen uitgevoerd toen zij werkzaam was binnen het RadboudUMC. Indien er niet aan deze eisen werd voldaan dan werd de meting niet uitgevoerd omdat deze niet betrouwbaar was.

Voorkeur

Onze voorkeur gaat uit naar meten. We bedoelen het meten van centimeters van het lichaam. Natuurlijk moet je dit altijd wel nauwkeurig doen en het liefste door steeds dezelfde persoon. Dit kost wel iets meer tijd maar hierdoor kan er veel beter geëvalueerd worden. Ook de weegschaal kan een vertekend beeld geven, denk een meer vocht in je lijf nadat je zout hebt gegeten. Of voor de dames wanneer zij menstrueren. Een cijfer zegt niet alles. Naast meten voor evaluatie vinden wij het belangrijk dat je tevreden ben en blij bent met hoe je eruit ziet. Niet welke cijfertje er op de schaal staat want dat zegt helemaal niks over wie jij bent en hoe jij je voelt!

Eten zonder schuldgevoel

Eten zonder schuldgevoel

Wie herkent zich hierin; je bent een avondje naar de bios en zodra je de bioscoop al binnen wandelt komt de popcorngeur je tegemoet. Je kan dit niet weerstaan en besteld een grote popcorn en een koude cola. Je kijkt de film ‘gezellig’ af en als je thuiskomt voel je je klote. Ja klote, want je hebt popcorn gegeten en je bedoeling was om deze week, ja lees week, gezond te eten. En dat is nu door een avondje bios helemaal verpest.

Wij horen dit bijna wekelijks in de praktijk. Je schuldig voelen omdat je iets hebt gegeten. En meestal is dat iets wat niet per definitie gezond te noemen is. Dit schuldgevoel kan je dag zo beïnvloeden, want zoals we excuses voor onszelf kunnen maken om met een reden wat te kunnen eten. Zo kunnen wij ook onszelf heel goed de grond in boren of boos op onszelf  zijn.

Hoe komt dit nou?

Vaak omdat we niet tevreden zijn, we willen iets te graag (dit mag natuurlijk ook) maar dit willen we te snel. We willen er niet de tijd voor nemen. Wanneer we gewichtsverlies willen dan willen we dat voor de lange termijn. Dat betekend dus niet een crashdieet gaan volgen maar echt je leefstijl aanpassen. Dit zijn kleine aanpassingen in het huidige patroon die je makkelijk kan integreren. Je legt jezelf niet te veel restricties op, dus een feestje op zijn tijd is gewoon haalbaar, wekelijks een frietje als avondeten past prima en een in plaats van elke dag naar de sportschool te starten met elke week twee keer gaan is een passend doel. Maar hierdoor zie je natuurlijk de kilo’s niet er van af vliegen. En dit is natuurlijk ook geen baanbrekend effect waarvoor iedereen warm loopt. Maar hierdoor krijg je wel een veranderd leefpatroon. Vaak komt het gevoel ook vanuit eerdere pogingen om een verandering te maken. Bij het eten van iets “ongezonds” kom je niet dichter bij je doel (op kort termijn), hierdoor voelen wij ons schuldig.

Voor altijd

Een leefpatroon waarbij taart eten met een verjaardag of een drankje bij het uit eten perfect passen. In het weekend een snack bij het kijken van Netflix dat kan gewoon. Zijn er gezondere snacks, ja natuurlijk en deze willen we het grootste gedeelte van de tijd ook terug zien. Is dit enkel rauwkost? Nee, natuurlijk niet! Maar als er dan een maaltijd/snack voorbij komt die niet per definitie als gezond wordt gezien dan moet dit gewoon kunnen. En dan ook zonder schuldgevoel. Zonder het gevoel dat je jouw doel dan niet haalt.

Dus hoe kan je eten zonder schuldgevoel, je af te vragen hoe wil je dat jouw leefpatroon er uit ziet. Heb jij nu nog doelen? Zo ja, geef jezelf een reële tijd om dit te behalen. Pas kleine dingen aan in je leefpatroon. Maak je basis voeding gezond (hier kunnen wij natuurlijk altijd bij helpen). Sta jezelf ook alles toe. Alles kan in mate, als jou basis voeding altijd goed is dan past alles wat extra is hierbij.

Voorbeelden:

  • Elke dag minimaal 1 liter water gaan drinken
  • Elke dag in de pauze 10 minuten lopen
  • Elke dag minimaal 250 gram groenten eten (ook in het weekend)
  • Wekelijks 1 dag minder vlees eten
  • Wekelijks 1 dag geen social media
  • Enkel in het weekend alcohol drinken

Met deze kleine stapjes behaal je ook je doelen en kan je ze makkelijk integreren in je huidige bestaan.

FOODTREND 2019

FOODTREND 2019

Wat gaat 2019 ons allemaal brengen op het gebied van food. Wij zijn het internet even op gegaan om de foodtrends voor 2019 uit te pluizen en daar kwamen we heel veel lekkere dingen bij tegen. We weten het is nog geen foodtruck tijd maar we kunnen zelf ook easy de keuken in duiken om te gaan variëren met smaken, texturen en nieuwe producten. Want dat is het leuke van deze foodtrends.. je gaat meer variëren en komt zo achter de lekkerste smaakcombinaties.

We gaan voor plantaardig natuurlijk

Swappen in 2019

Het swappen van voedingsstoffen. Wat bedoelen we daar mee?  Nou dat je in plaats van spaghetti gemaakt van tarwe, dat je courgetti eet of pompoenpasta. Of dat je een pizza maak van bloemkool of natuurlijk de kant en klare bodems waarbij de helft groenten is in plaats van deeg. We krijgen zo meer groenten binnen en kunnen de koolhydraatbron laten staan. Dit hoeft natuurlijk niet dagelijks maar je kan zo veel meer variëren en je krijgt veel meer keuze. Wij vinden dit echt een topper, alhoewel wat het nu niet echt een trend. Wij gebruiken al jaren bloemkoolrijst en wortelpasta.

Streetfood: Hot-dogs

“De hot-dog is de hamburger van de toekomst”, zegt foodimporteur van LA streetfood Bart Mentink. Als je dan tóch vlees eet… Volgens hem is de kans groot dat het broodje hot-dog dé snack van 2019 gaat worden. Maar  we hebben het dan niet over een broodje knakworst. Het is net even wat meer werk. Verse krokante broodjes, heerlijke knapperige worstjes en een scala van toppings. Als je dan Streetfood hebt dan moet je het ook goed doen en er van genieten. Wij zullen deze zeker eens zelf gaan maken en misschien wel spotten op een hip Foodfestival.

 

Darmflora

De darmflora wordt gelukkig steeds belangrijker gevonden. Mensen komen er achter dat de darmen eigenlijk alles zeggen over ons gestel. Ten tijden van snotteren is het daarom ook niet gek dat we ons immuunsysteem via onze darmen willen verbeteren. En omdat dit steeds duidelijker wordt is voeding voor een gezonde darmflora ook een belangrijke trend voor 2019. Gefermenteerd en probiotische voedingsmiddelen steken in 2019 overal de kop op. Kimchi, tempeh, miso & kefir. Je zal daarom steeds vaker snacks van Kimchi terug zien, een mooie vleesvervanger zoals tempeh voorbij zien komen.

 

Duurzaamheid

Toen we het nieuws kregen over hoeveel water er voor nodig is om een rund te onderhouden voor het vlees, zijn veel mensen bewuster geworden over duurzaamheid. Dit is niet zo zeer een foodtrend maar het zegt wel alles over hoe het ‘food’ dan verpakt is. We willen geen witte plastic bakjes meer voorbij zien komen. We willen papier, geperst papier, kartonnen rietjes, puntzakken zien. Producten die we weer kunnen recyclen die niet voor vervuiling van onze natuur zorgen.

Tips om duurzaamheid te integreren

  • Denk ook aan het gebruiken van groentes die een gekke vorm hebben en daarom niet in de supermarkt terecht komen, vaak te vinden op de markt.
  • Minder vlees gebruiken, probeer minstens één keer in de week geen vlees te eten
  • Voedselverspilling tegen te gaan, gooi geen eten weg. Maak een soep van al je restjes groenten of een ovenschotel. Gooi je brood niet weg als het droog is maar rooster het of maak er croutons van. Je kan ook via de website toogoodtogo. Hier kan je voeding voor een gereduceerde prijs kopen bij een restaurant bij jou in de buurt.

 

Zo kunnen we 2019 toch heerlijk in gaan!