BRAVO deel 3: Alcohol

Dit keer vertelt Ilse je over alcohol, wat de effecten zijn van het gebruik en wat zij daar mee doet.

“Alcohol is een drug! Ja, ik weet dat ik hier mensen mee op de tenen trap, maar alcohol is en blijft een drug. Het is niet alleen in Nederland, maar in de wereld, een sociaal geaccepteerde drug. Die in tegenstelling tot andere drugs vaak nog gewoon overal te koop is, met enige regelmaat wordt gebruikt, zelfs in het bijzijn van kinderen. Het is gezellig om samen een glas alcohol te drinken en het maakt je ontspannen en de avond of het feestje nét een beetje gezelliger.

En ondanks dat er al veel bekend is over de effecten van het drinken van alcohol, drinkt toch 80% van de volwassen Nederlanders wel eens een glaasje, en zelfs ruim 8% van de volwassenen gebruikt overmatig alcohol. Dit wil zeggen dat de vrouwen meer dan 14 glazen per week drinken en de mannen meer dan 21 glazen.

Wat zijn die effecten dan?

Veel mensen hebben het idee dat de kater het ergst is wat er kan gebeuren, maar we kennen korte en lange termijn effecten van alcohol gebruik. Op de korte termijn zien we effecten zoals ontremming, vertraagde reactie snelheid, een kater, slechte nachtrust en alcoholvergiftiging. Deze effecten kunnen bij alcoholgebruik direct een risico opleveren en zijn ook de reden dat je bijvoorbeeld niet meer mag autorijden na het gebruiken van alcohol. Natuurlijk is een beetje ontremming soms juist gezellig op een feestje, en gaan de meeste effecten met een dag of twee ook weer over, bij te veel ontremming kan je gedrag veel (sociaal/emotionele) schade aanrichten. We leven nou eenmaal tussen andere mensen die over het algemeen een prima geheugen hebben en zich echt wel herinneren wat je hebt uit gevreten.

De lange termijn effecten zijn bijvoorbeeld overgewicht, schade aan de lever of hersenen en een verhoogd risico op kanker. Dit zijn effecten die je niet direct merkt en dat is vaak de reden dat mensen het niet zo serieus nemen met die risico’s. Echter is het advies vanuit de gezondheidsraad niet voor niets aangescherpt naar helemaal niet drinken, of in ieder geval niet meer dan 1 glas per dag. Dit advies is hetzelfde voor mannen en vrouwen.

Elke dag 1 glas is toch gezond?

Hoewel matig alcoholgebruik van 1 glas per dag de kans op bepaalde chronische ziekten lijkt te verkleinen, wegen de voordelen van alcohol niet op tegen de nadelen voor de gezondheid. Meer drinken dan 1 glas per dag geeft al verhoogde risico’s.

Je bent diëtist, dus je doet weer gezond

Nou, klopt het dat ik eigenlijk nooit alcohol meer drink. Heb het in het verleden wel gebruikt en zal niet uitsluiten dat ik het nooit meer zal drinken. Ik drink nooit omdat ik er simpelweg niet tegen kan en na 1 glas al onder de tafel lig. Daarbij komt dat ik me vervolgens minstens 2 dagen zo belabberd voel dat ik het er gewoonweg niet voor over heb, maar ik zal nooit zeggen dat je het voor de rest van je leven moet laten.

Voor alcohol geldt een beetje hetzelfde als bij taartjes en patat. Gezond is het zeker niet. Dus neem het alleen als je er echt zin in hebt, maar niet te veel en niet te vaak. Als je af en toe op een feestje een glaasje mee drinkt beperk het dan tot 1 of maximaal 2 glazen. Dat klinkt natuurlijk echt super saai voor de doorgewinterde drinker onder ons, maar als je het jezelf aanwent om anders met alcohol om te gaan dan merk je vanzelf dat het voldoende is.”

Lastig hoor!

Nou is het natuurlijk zo dat er bepaalde situaties zijn waarbij jij gewend bent om alcohol te drinken en kan het lastig zijn om te zeggen dat je niet mee drinkt. De sociale druk kan soms best zwaar zijn en er voor zorgen dat je dan toch een glaasje meer drinkt dan eigenlijk de bedoeling was. Het klinkt makkelijker dan het soms is om geen alcohol te drinken, want het is vaak iets wat “iedereen doet”. Mocht je graag minder alcohol willen gebruiken, maar niet weten hoe je dat het beste kan aanpakken, hebben we alvast wat tips voor je. Wil je graag een persoonlijk advies, maak dan een afspraak bij één van ons.

Tips:

  • Neem i.p.v. een glas alcohol een alcoholvrije variant. Wijn is in de meeste cafés nog niet alcoholvrij te krijgen, maar bier wel. Zo voelt het minder afwijkend dan de rest en valt het minder op. Je zult dan minder vaak de raag krijgen waarom je niet drinkt.
  • Om minder alcohol binnen te krijgen kun je na ieder glas alcohol een glas water nemen, daarmee beperk je niet alleen de inname aan alcohol, maar ook aan calorieën. Bovendien zal je merken dat je de volgende dag minder last van de effecten hebt dan anders.
  • Wees de BOB! Je hebt je excuus al klaar en een stok achter de deur. Wil je niet alleen BOB-en vraag dan (vooraf) of er iemand met je mee doet. Zo zijn mijn man en ik vaak solidair aan elkaar en als de één niets drinkt dan BOB’t de ander gezellig mee. Ik zal je zeggen dat je samen een leukere avond hebt als je beiden niet drinkt, dan als er één wel drinkt en de ander niet.
  • Pas je uitjes aan op geen alcohol. Zorg dat je activiteiten onderneemt die niet passen bij alcohol gebruik, bijvoorbeeld iets sportiefs, lekker in de buitenlucht. Zo sla je twee vliegen in één klap en ben je ook nog eens in beweging.