Challenge #3

We gaan weer eens een nieuwe challenge aan. Nieuwe maand dus een nieuwe uitdaging. Wij gaan deze maand proberen om de welbekende 10.000 stappen te gaan zetten. En ook al klinkt dit voor sommige als een makkie, voor de mensen onder ons met een zittend beroep is dit zeker een opgave.

Waarom zoveel?

Dat aantal is volgens onderzoekers de norm om je gezondheid (en gewicht) op peil te houden. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat het zetten van 10.000 stappen op middelmatige intensiteit veel effectiever is voor je gezondheid én om vet te verbranden. Dit komt omdat je met fitness vooral koolhydraten verbrandt maar weinig vet. Met wandelen verbrand je zo’n 520 calorieën per uur. De verbranding start na zo’n 2.200 stappen. Dit komt neer op ongeveer 20 minuten lopen.

Een gezonde levensstijl draait niet alleen om gezonde voeding, voldoende rust maar natuurlijk ook beweging. Wandelen is dé makkelijkste en veiligste vormen van lichaamsbeweging. Tegenwoordig zijn er genoeg apparaten zoals smartwatches, stappentellers, apps op je telefoon (dan natuurlijk wel de hele tijd je telefoon bij je dragen) om je inzicht te geven in hoe bewegelijk je eigenlijk bent. De richtlijn is namelijk niet voor niets: “bewegen is goed, maar meer bewegen is beter”.

Hoe gaan we deze Challenge uitvoeren?

Om bij te houden of deze challenge mij lukt, gebruik ik een stappenteller op mijn sporthorloge. Omdat ik als diëtist een zittend beroep heb beweeg ik vrij weinig. Op een gewone werkdag zet ik ongeveer 3.0000 stappen op het werk. Dit doe ik door water te halen en naar het toilet te lopen, jeetje erg hè. De rest van de stappen moeten dus voor het werk (tijdens mijn pauze) of daarna plaatsvinden. Tot op heden had ik hier niet zo heel veel aandacht voor maar nu ga ik ook elke dag 10.000 stappen zetten. Dit ga ik doen door de auto te laten staan, extra rondje lopen tijdens het boodschappen doen, trappen lopen (dat doe ik nu ook al) en natuurlijk door dagelijks tijd vrij te maken voor een wandeling van minimaal 30 minuten. Of ik dit nu voor het werk doe, tijdens mijn pauze of na het werk, ik zal elke dag tijd vrij maken om te gaan wandelen. Via Facebook zal je daarom deze maand updates voorbij zien komen hoe me dit afgaat.

Doe je ook mee met deze challenge?!