Challenge #4

Nieuwe maand, nieuwe kansen, nieuwe ronden. Dus we gaan weer een nieuwe challenge: Challenge#4. Er zijn zoveel leuke challenges die we kunnen doen maar met het zomerweer en de hierbij heerlijke groentes die er aankomen vinden wij deze challenge wel passend.

Challenge #4

ELKE DAG MINSTENS 400 GRAM GROENTEN/FRUIT ETEN

Dit klinkt zo simpel maar toch komt de gemiddelde Nederlander niet aan de hoeveelheid die voorgeschreven wordt door de Gezondheidsraad (2 stuks fruit en 250 gram groenten). Nu houden wij zelf niet zo vast aan het feit van 2 stuks fruit per dag. Want vergeet niet dat in fruit ook veel fruitsuikers zitten en dat groentes toch meer vitamines en mineralen bevat en nagenoeg geen suikers. Ook hier geldt weer, ben je heel actief dan kan je deze suikers prima gebruiken als energie maar anders heeft de voorkeur toch om meer groentes dan fruit te eten. Dan zou een combinatie van 300 gram groenten en 1 stuk/ portie van 100 gram fruit perfect zijn!

Combineer en varieer

Om nou elke dag 400 gram bij de avondmaaltijd te gebruiken is heel makkelijk maar misschien niet altijd even fijn. Wij houden van variatie, dat je elke dag een andere combinatie kan gebruiken. Zo hou je eten leuk en raak je er niet op uitgekeken. Vaak heb je een paar vaste recepten waar je aan vasthoud, makkelijk ja, maar hierdoor loop je vaak heerlijke groenten mis.

Hier een paar voorbeelden van hoe je dit vorm kan geven op een dag

  • bessen/rood fruit aan je ontbijt toevoegen
  • smoothie van groenten als ontbijt: boerenkool/andijvie/spinazie/handje frambozen en sojamelk
  • salade als lunch, gevuld met vlees/vis of noten: witlof met walnoten en mayonaise/kerrie dressing
  • snackgroenten: tomaatjes, radijs, rettich, worteltjes met een hummus of yoghurtdip
  • groentecurry als avondmaal: wortel, kikkererwten, spinazie
  • zomerstamppot:  andijvie en wortelpeterselie met blokjes oude kaas en grove mosterd
  • wraps van ijsbergslag gevuld met zwarte bonen, mais, paprika, tomaatblokjes en gehakt
  • pizza gemaakt van bloemkool met verse tomatensaus, serranoham en gegrilde courgette

Er zijn ontelbaar combinaties te maken. Als je dit lastig vindt dan mag je ook altijd contact met ons opnemen.

Wij hopen dat jullie deze Challenge weer gaan rocken. Hou ook onze Facebook en Instagram weer in de gaten voor heerlijke maaltijden die wij zelf weer op tafel zetten.

0