Gezonde Granola

Vandaag stappen we de keuken weer eens in. Op het menu staat Granola. Dit is een heerlijke toevoeging aan je yoghurt of kwark. Het zit boordevol vitamines en mineralen en het knabbelt zo heerlijk weg. Omdat we niet gek zijn op de varianten die in de supermarkt worden aangeboden (lees; de suikerbommetjes die in de schappen staan) maken wij deze variant lekker zelf.

Zo hebben we een variant die bij onze eigen smaak past en bepalen we zelf wat er allemaal in ons kommetje gaat. Het kost nagenoeg geen tijd en je kunt alvast een goede voorraad maken.

Granola kan je heel makkelijk zelf maken. Het is vaak een mix van havermout, gemengde ongebrande noten, pitten, zaden en ander lekkers. Daarnaast kan je door het zelf te maken je eigen twist eraan geven. Voeg er je eigen extra’s aan toe zoals:

  •  Cacaonibs
  • Vanille merg
  • Cacaopoeder
  • Kardemom
  • Moerbeien
  • Gojibessen

Wij maken vandaag een glutenvrije variant. In de supermarkt ben je zonder inspectie niet direct zeker welke variant glutenvrij is, daarom het zekere voor het onzekere en gewoon lekker zelf maken.

Ingrediënten
– 100 gram havermout
– 40 gram gehakte walnoten
– 50 gram zonnebloempitten
– 50 gram quinoa
– 50 gram kokossnippers
– 1 eetlepel kokosolie
– 2 theelepels kaneel

Bereidingswijze
– Verwarm de oven voor op 180 graden.
– Neem een grote schaal en voeg alle droge ingrediënten toe. Roer dit goed door.
– Laat de kokosolie smelten op laag vuur (of lekker makkelijk in de magnetron) en voeg dit aan het droge mengsel toe, zorg dat alles goed doorgeroerd is.
– Verdeel de granola over de bakplaat en bak deze gedurende 15 minuten, zodat deze een mooie bruine kleur heeft.
– Wanneer de granola mooi bruin gebakken is laat je deze afkoelen en doe je deze in een goed af te sluiten pot, zoals een weckpot.

0