Help!! Hoe overleef ik de feestdagen

Tijd voor een feestje

Lang tafelen, diners die je bloedsuikerspiegel laten stijgen als een malle, snacks die maagzuur en/of oprispingen veroorzaken, een te erge kater van te veel slechte wijn…Hoe gezellig feestjes ook zijn; voor het lichaam is dit niet altijd het beste. Maar wij gaan je helpen want in de maand december geven wij elke week een tip om gezond de feestdagen door te komen en met deze tips beperk je de schade.

Voorkom dat je gaat grazen

Het gekke van calorierijke snacks als bitterballen, Melba toastjes met paté en borrelnootjes is dat ze de maag flink vullen, maar dat je er op een gezellige avond probleemloos aan één stuk door van kunt eten nadat je een glaasje heb gedronken. Nog gekker: de volgende ochtend word je wakker met enorme trek in een goed zwaar ontbijt? Hoe kan dat nou, met al die extra calorieën achter de kiezen? Dat heeft te maken met het heftige effect dat alcohol heeft op de bloedsuikerspiegel. Het eerste glaasje alcohol om in de stemming te komen (lees: gedronken op een lege maag) zorgt ervoor dat de hoeveelheid glucose in het bloed omhoog schiet.

De eerste 15 minuten heb je daardoor nog wel de zelfbeheersing om niet te graaien in dat schaaltje chips. Maar als de alvleesklier de tijd heeft gehad om die hoge bloedsuiker naar beneden bij te stellen, krijg je ineens enorme trek. Dat tikje alcohol zorgt er bovendien voor dat je het totaal niet gênant vindt om als eerste in de hapjes te duiken. Zo smaakt dat even goed! Vanaf dat moment kan de suikerspiegel op en neer gaan, waardoor je blijft eten (en drinken). Daar komt nog een bij dat alcohol je eetlusthormoon ontregelt, waardoor je van alcohol echt meer honger krijgt. De overtollige energie die je binnenkrijgt wordt opgeslagen als vet terwijl je je de ochtend erna uitgeput voelt omdat je bloedsuiker tot een dieptepunt is gedaald en je dus best zin hebt in een gebakken eitje met spek. Eet voordat je je eerste drankje drinkt. Liefst een stevige soep.

 

Tip!

Eiwitrijke hapjes zoals garnalen of zalm zijn prima, dan hakt het eerste glaasje alcohol er minder in, blijft je bloedsuiker stabieler en is het makkelijker om jezelf te beheersen.