Het Sinterklaasweekend gezond door komen?

Al dat lekkers van onze lieve Sint bevat toch de nodige calorieën en koolhydraten. Kies daarom voor een lekkernij die je écht lekker vindt, maar let hierbij wel op de hoeveelheden. Maak ook gedurende de dag verantwoorde keuzes, zodat je extra kunt genieten van jouw favoriete Sinterklaasproduct.


Hieronder enkele tips om deze dagen ongeschonden door te komen.

  • Bereid jezelf voor op het Sinterklaasavondje (of middag) door de rest van de dag meer maat te houden.
  • Zorg dat je in balans blijft. Probeer bij de lunch een salade of groenteomelet te maken. Laat de zetmeelporties achterwege bij de avondmaaltijd en neem voldoende groente en mager vlees of vis of vegetarisch product. Drink bij de avondmaaltijd water en geen alcohol of fris. Hierdoor heb je meer ruimte voor een extraatje in de middag of later op de avond.
  • Maak deze dagen eens wat vaker een lekkere wandeling om de extra calorieën te verbranden.
  • Ook is het na een stevige wandeling lekker om warme chocolademelk te drinken. Maak het dan zelf met volle/plantaardige melk, een lepel cacaopoeder en vloeibare stevia.
  • Ben je bang dat je te veel gaat snoepen, maak dan een verantwoorde lekkernij. Zoals de koolhydraatarme pepernoten of je kunt ook zelf marsepein maken maken. Hiervoor heb je nodig: 250 gram blanke amandelen (fijngemalen), erythritolpoeder naar smaak en een beetje water. Je kunt alles samen kneden tot een mooie bal, laat dit dan een dag op kamertemperatuur rusten in een bakje of plasticfolie. Je kunt er allerlei figuren van maken.

Recept: Koolhydraatarme pepernoten

Ingrediënten

  • 50 g roomboter of plantaardige boter
  • 100 g amandelmeel
  • 10 g koek- of speculaaskruiden
  • snufje (gemalen zee-) zout
  • zoetstof – erythritol of stevia naar smaak
  • 15 ml amandelmelk of andere plantaardige melk


Bereiden

  • Verwarm de boter op laag vuur tot de helft is gesmolten, haal van het vuur en zet apart.
  • Meng in een kom eerst het amandelmeel, speculaaskruiden, zout en zoetstof door elkaar. Giet de boter erbij en kneed. Voeg eerst 1 el amandelmelk toe. Voeg meer toe indien nodig tot je een smeuïge deegbal hebt. Proef of het zoet genoeg is.


Balletjes maken

  • Rol kleine balletjes. Leg ze op een bakplaat bekleed met bakpapier. Druk de balletjes een beetje plat. Laat de pepernoten 2 uur ‘drogen’ op kamertemperatuur.


Bakken

  • Verwarm de heteluchtoven voor op 160 °C. Bak de kruidnootjes 5-7 minuten. Blijf erbij en controleer of ze niet verbranden (gaat snel door de amandelmeel). Voel of ze al een een beetje stevig aanvoelen aan de buitenkant. Temper de heteluchtoven tot 135 °C en laat ze nog 5 – 10 minuten drogen.
    Let op: blijf erbij en controleer of ze niet verbranden. Het gaat erom dat ze drogen en niet meer echt bakken. Elke oven bakt anders, dus het is lastig om precies te zeggen hoe lang je nodig hebt.
  • Schep de pepernoten na het bakken direct van de bakplaat, anders verbranden ze alsnog. Laat helemaal afkoelen. De pepernoten krijgen als ze helemaal afgekoeld zijn een lekkere crunch. Dus ze zijn eerst nog een beetje zacht.
0