The new you!

Nieuw jaar, nieuwe rondes, nieuwe kansen.

De eerste maand van 2017 ligt alweer achter ons. De sportscholen beginnen langzaamaan weer rustiger te worden. De wandelingen met de hond worden korter en het dieet begint steeds meer barsten te vertonen. Hoe komt het toch dat de goede voornemens die we maken zo moeilijk zijn om vol te houden?

Als we in december met een oliebol in onze hand verkondigen dat 2017 “het” jaar wordt, denken we niet na over hoe we dat doel willen bereiken. We houden enkel in ons hoofd wat we uiteindelijk willen gaan zien. Of dit nu een fitter lijf, gezonder eetpatroon of stoppen met roken is. We houden geen rekening met wat we gaan doen als we dat doel niet in één keer bereiken en helaas toch afwijken van ons goede voornemens.

“Ongeveer 98 procent haalt het niet als het om diëten gaat 

Roos Vonk, hoogleraar Sociale psychologie

Met boeken vol met gezonde gerechten starten we 1  januari met “The new me”. De eerste dagen lukt dit nog aardig, je hebt wel een hongergevoel, maar zit boordevol motivatie, dit gaat je lukken!

Echter na een week zakt de moed je steeds verder in je nieuwe sportschoenen; je hebt honger, spierpijn en je hebt het gevoel dat je niks lekkers mag eten. Misschien te snel van start gegaan of te streng begonnen…?  Een dieet is gecreëerd om (snel) gewicht te verliezen, hierbij wordt meestal niet gelet op voldoende voedingsstoffen. Calorieën worden sterk verlaagd waardoor er een energietekort ontstaat (hierdoor val je dus ook snel af). Echter door strikte beperkingen wordt het oh zo verdomde lastig gemaakt om het vol te houden. Er is weinig variatie waardoor je het gevoel krijgt als een robot je stengel bleekselderij te moeten eten.

Wat kun je dan wel doen? Allereerst: blijf reëel en stel geen te hoge doelen die jou mogelijk kunnen teleurstellen. Als het doel is om 15kg af te vallen, zorg dan dat je dit doel ook kunt behalen. Knip het totale gewicht in stukjes en streef telkens naar een nieuw gewicht. Wanneer je dan op de weegschaal gaat staan, mag je trots op jezelf zijn.  Zo blijf je extra gemotiveerd om dat einddoel te behalen.

Probeer daarnaast ook je sportschoolbezoekjes niet te beperken tot na het weekend in verband met schuldgevoelens. Schrijf jezelf in voor een leuke groepsles en sleur je beste vriend of vriendin mee. Ja, het is koud maar zeker niet te koud om met de fiets een boodschap te doen. Pak ook op je werk dagelijks de trap (mits mogelijk). Zoek beweging in de kleine dingen, het is niet voor iedereen weggelegd om in de sportschool los te gaan, maar weet dat je in en rondom het huis ook genoeg beweging kunt krijgen. Maar het allerbelangrijkste is: stop met excuses maken, dit is wat je wil en ja helaas moeten we hier wat moeite voor doen.

Laat je ook niet gek maken over voeding. Iedereen kan tegenwoordig wel vertellen wat je moet doen voor een Killerbody (denk aan Fajah Lourens, Rens Kroes, verschillende fitgirls etc.), maar niet al deze diëten zijn geschikt voor iedereen. Laat je goed voorlichten en begeleiden door een diëtist. Deze geeft hierin persoonlijk advies wat bij jou leven en voorkeuren past. Daarom noemen we het geen dieet maar verandering van levensstijl. Wil jij nu ook die stap maken om van 2017 jouw jaar te maken, dan is het zeker nog niet te laat! Neem contact met ons op en wij zullen jou begeleiden naar The new you.

0