Vet Goed

Zijn avocado’s nou dikmakers? Nee, deze vruchten- ja dat zijn het, zitten boordenvol goede vetten, vezels, kalium en vitamine E. Dit zorgt voor minder risico op ontstekingen in het lichaam, een stabielere bloedsuiker en een verzadigd gevoel waardoor je minder de neiging hebt om tussendoor te snacken. Je kunt langer teren op je maaltijd met avocado, hierdoor loop je niet rond met een hongergevoel na je maaltijd.

Je kunt er eindeloos mee variëren, van geprakt op je toast tot basis van je smoothie, we krijgen er geen genoeg van. Maar zoals met bijna alle goede dingen des levens, geldt helaas ook voor avocado’s geniet met mate. Omdat ze gezond zijn betekend het niet dat je onbeperkt avocado’s kan blijven eten. Het blijft een feit dat een avocado veel vetten bevat. Echter vinden wij het belangrijk dat je een verzadigd gevoel heb, dus ons advies is (de gulden middenweg) een halve avocado per dag te eten.

Avocado- weetjes
– 37.000 ton avocado is vorig jaar geconsumeerd in Nederland. Meer dan het dubbele van 2012
– Een halve avocado bevat 17 gram onverzadigde vetten. Onverzadigde vetzuren zijn goed voor de hart en bloedvaten. Daarnaast werken ze cholesterolverlagend.
– Een avocado bevat 679 milligram kalium. Dit mineraal heeft een bloeddrukverlagend effect. Een banaan, deze staat ook bekend voor de hoge hoeveelheid kalium bevat echter 550 milligram.
– 40% van de dagelijkse benodigde dosis Vitamine E zit in een halve avocado. Dit is een antioxidant en beschermt de cellen, celwand, bloedbaan en weefsel.
Hoe bewaar je die groene god dan? Het liefste niet in je koelkast (is je avocado nou super rijp dan wel. Zo voorkom je dat deze door blijft rijpen) maar wel op een koele plaats. Een knalgroene schil geeft aan dat de avocado nog niet lekker romig is van binnen.

Dus zorg dat deze groene, gezonde vriend een terugkerend ritueel wordt in jou eetpatroon.

 

Tip! Hoe weet je nou wanneer je avocado rijp is? Door het pitje op de avocado te controleren. Deze zit aan de bovenkant van de avocado en kun je gemakkelijk lostrekken met je vingers. Als de avocado keihard is, dan weet je zeker dat hij nog niet rijp is, dus dan moet je hem nog even laten rijpen op de fruitschaal. Laat je de avocado te lang liggen dan zal deze van binnen bruin zijn en helaas niet meer zo lekker om te eten. Meestal zie je aan de buitenkant dan al allemaal duikjes.