Voeding rondom het sporten

 

We werken ons uit de naad in de sportschool en proberen zo goed en gezond mogelijk te eten. Maar soms schiet dit er bij in en kiezen we voor een makkelijke en vaak ongezonde maaltijd, waardoor het effect van de sportschool op zich laat wachten. Voed je lijf en het zal je belonen doormiddel van een fit en energiek gevoel. Want zonder voldoende energie krijg je ook niet het gewenste resultaat.

Voldoende energie               

Wanneer je lijf hard aan het werk is heeft het continue energie nodig om te kunnen functioneren.  Deze energie wordt geleverd door koolhydraten en vetten, eiwitten leveren normaal gesproken geen of geringe bijdrage aan de energievoorziening. Indien er weinig koolhydraten in het lichaam aanwezig zijn of als je al langer dan 1-1 ½ uur aan het sporten ben zal de energie volledig uit de vetten gehaald worden .

Het is daarom belangrijk om de werkende machine van te voren te voorzien van energie. Een verkeerde voeding vermindert niet alleen de prestaties, maar kan ook gezondheidsrisico’s veroorzaken. Tot één uur voor het sporten kun je daarom het beste iets lichts eten dat toch voldoende energie levert, zoals:

  • Een snee zuurdesembrood met eiwitrijk beleg
  • Een goed gevulde salade van bijvoorbeeld groente met vis/vlees/ei/avocado
  • Een schaaltje yoghurt/kwark met wat fruit of noten
  • Puur vlees of vis, denk aan een haring of plakjes kip/kalkoenfilet

Probeer zo veel mogelijk de makkelijke sportrepen te vermijden, deze bevatten juist vaak onnodige calorieën zoals suikers. Probeer zoveel mogelijk voedingsstoffen uit je dagelijkse voeding te halen. Dit scheelt je ook nog eens in de kosten.

Ook na het sporten is het belangrijk om je lichaam weer te voeden, zodat het weer kan herstellen. Tijdens inspanning “scheuren” als het ware je spieren (je spieren zijn grotendeels opgebouwd uit eiwitten) en door eiwitrijke voeding te nemen herstellen deze weer waardoor ze groter en sterker worden. Kies dus na het sporten voor eiwitrijke voeding zoals noten, zuivel, eieren, vlees of vis.

Hoe te combineren?

Hoe kan je die combinatie van het blijven sporten, maar ook het goed en zeer zeker het voldoende eten nu aanpakken? Dit heeft alles te maken met planning en organisatie. Stel bijvoorbeeld een tijdschema op waarin je aangeeft wanneer je wilt gaan sporten en plan hier meteen je maaltijden omheen. Zorg ook dat je alle boodschappen in huis hebt. Wanneer je eerst nog de juiste voeding in huis moet halen ben je sneller geneigd een snack (vaak vol suiker of vet) te pakken.

Tips!

  • Sport jij ’s avonds en kom je hiermee in tijdnood met de warme maaltijd, wissel dan je lunch en avondeten om. Hierdoor hoef je niet te wachten totdat die zware warme maaltijd is verteerd.
  • Kook voor meerdere dagen zodat je enkel je maaltijd hoeft op te warmen.
  • Kies voor goed gevulde maaltijdsalades, deze kosten minder tijd om te maken.
  • Eet je warme maaltijd in twee delen, één deel voor het sporten en het overgebleven deel na het sporten.
0