Gegrilde zoete aardappel

Het is weer maandag en je moet vanavond weer bedenken wat je gaat eten, daar helpen wij natuurlijk mee. Weer een gezonde maaltijd om de week gezond te beginnen. Het is een gevulde groentemaaltijd zonder vlees. Het is een prachtige combinatie van voedingsstoffen. We halen de eiwitten uit de gekookte eitjes en chiazaad, de vetten uit de avocado en olijfolie en de vezels uit de oranje bataat, ook wel zoete aardappel. De zoete aardappel mag je een bataat noemen en hierdoor is het een groenten en nee! Geen aardappel.

Maar toch bevat de zoete aardappel ook koolhydraten (velen weten dit niet), het is niet dat je de normale aardappel één op één met een zoete aardappel kan vervangen. Maar doordat er ook heel veel vezels in een zoete aardappel zit worden de koolhydraten wel langzamer opgenomen waardoor je bloedsuiker langzaam stijgt. Genoeg over de fysiologie en de voeding nu hop de keuken in lekker kokkerellen.

Ingrediënten voor 1 persoon

  • 2 gekookte eieren in plakjes
  • 200 g cherrytomaatjes
  • 2 plakken van een grote zoete aardappel van circa 1-2 cm dik
  • ½ avocado
  • 1 el olijfolie
  • 1 tl chiazaad

Bereidingswijze

  • Bestrijk de plakken zoete aardappel met de olijfolie.
  • Laat een grillpan goed heet worden en gril de plakken in circa 15 minuten gaar.
  • Keer de plakken regelmatig om.
  • Laat de plakken even afkoelen en verdeel de avocado en de plakjes ei over de zoete aardappel.
  • Bestrooi met chiazaad en serveer met de cherrytomaatjes.